Ben jij een betrokken professional met kennis van de Participatiewet en ervaring als inkomensconsulent? Wil jij inwoners met geldzorgen ondersteunen richting bestaanszekerheid en financiële rust? Dan is deze vacature voor Consulent Sociaal Domein Intake bij de Sociale Dienst Drechtsteden iets voor jou!
Waar kom je te werken?
De Sociale Dienst Drechtsteden is een regionale Sociale Dienst en werkt voor zeven gemeenten in de Drechtsteden. Ons doel is de inwoners in de Drechtsteden te ondersteunen waar nodig in een volwaardig en zelfstandig bestaan. Dit doen wij binnen de 5 opgaves: Dienstverlening, Bestaanszekerheid versterken, Ontwikkelen naar werk, Zorgen voor ondersteuning en Bedrijfsvoering.
In de opgave, Bestaanszekerheid versterken, bieden we perspectief, rust en mentale ruimte. Vanuit onze rol zetten we maximaal in op het voorkomen van doorbreken van inkomensonzekerheid, armoede en schulden. Dit doen we vanuit de afdelingen: Alblasserwaard, Dordrecht, Dordrecht west, Zwijndrechtse Waard, Bestaanszekerheid versterken, Bewindvoering, Schuldhulpverlening en Uitkeringenbeheer.
We zijn een hechte club mensen met een gezonde dosis lef en een gedeelde passie voor het sociaal domein. We gaan steeds voor het goede. En gaat het fout, dan proberen we het opnieuw. Hier kun je de volledige en dus de beste versie van jezelf zijn.
Wat ga je doen?
Als Consulent Sociaal Domein Intake ben jij het eerste aanspreekpunt voor inwoners met financiële hulpvragen. Jij ondersteunt hen bij het aanvragen van een bijstandsuitkering en benut alle regelingen die bijdragen aan bestaanszekerheid. Dankzij jouw inzet krijgen inwoners weer grip op hun financiële situatie en perspectief op een zelfstandige toekomst. Jij maakt écht impact.
Je:
- Voert intakegesprekken over bijstandsaanvragen;
- Beoordeelt zelfstandig aanvragen voor levensonderhoud, bijzondere bijstand en minimaregelingen;
- Voorkomt financiële problemen door vroegtijdig signaleren;
- Werkt samen met schuldhulpverlening, handhaving en andere ketenpartners;
- Herkent bredere vraagstukken op het gebied van wonen, veiligheid en gezondheid;
- Bent een verbindende schakel in het lokale netwerk van het sociaal domein.
Wat neem je mee?
- Hbo werk- en denkniveau, bij voorkeur in een sociaal-maatschappelijke richting;
- Actuele kennis van de Participatiewet en relevante voorzieningen;
- Ervaring als inkomensspecialist binnen een sociale dienst is een must;
- Vaardigheid in stress-sensitieve gesprekstechnieken;
- Oog voor zowel de hulpvraag van de inwoner als de rechtmatigheid van de uitkering;
- Ervaring met diverse doelgroepen, waaronder laaggeletterden en mensen met een beperking;
- Kennis van het systeem Suite is een pré.
Solliciteren of meer weten?
Wil je een maatschappelijk relevante baan en een verschil maken voor onze samenleving? Wacht dan niet te lang met reageren en solliciteer via onderstaande sollicitatiebutton
Voor algemene vragen kun je terecht bij de afdeling werving & selectie, te bereiken op 078-7708030, werving@drechtsteden.nl. Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met Karin van Dijk, Afdelingshoofd, bereikbaar via +31640333915.
Iedereen die bij de gemeente komt werken moet een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben. Dit geldt zowel voor medewerkers in vast dienstverband als voor stagiairs en uitzend- en inhuurkrachten. Deze kosten vergoeden wij.
Deze vacature delen? Geen probleem! Acquisitie stellen we niet op prijs.
Wat bieden wij jou?
Wij bieden je een uitdagende 32-36 uur per week waar jij je persoonlijk kan ontwikkelen en samen met je collega’s wordt uitgedaagd om impact te maken in de regio. Je werkt minimaal 75% op kantoor. Kortom: een veelzijdige functie, met een maatschappelijk belang. In ruil voor jouw inzet krijg je:
- Een bruto maandsalaris van maximaal €4.811,- op basis van een 36-urige werkweek (Schaal 09, Cao Gemeenten), afhankelijk van opleiding, kennis & ervaring;
- Een arbeidsovereenkomst voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband;
- Een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% van je brutosalaris. Dit komt boven op je maandsalaris. Je kunt ervoor kiezen om dit uit te laten betalen of in te zetten voor bijvoorbeeld het kopen van extra verlofdagen, de contributie van je sportvereniging (tot €400,-), de aanschaf van elektrische vervoersmiddelen of de verduurzaming van je huis;
- Flexibel en hybride werken, dit houdt in dat je veel vrijheid hebt om je uren en werklocatie zelf te bepalen;
- Een uitgebreid introductieprogramma en de ruimte en stimulans om jezelf continu te blijven ontwikkelen.
Meer weten? Bekijk hier al onze aanvullende arbeidsvoorwaarden